Kipas susah mati

Saturday, November 17, 2012

Adakah dia milikku?

Seringkali kita berfikir,bagaimana hendak membuat pilihan namun setelah pilihan diambil. Adakah pilihan kita itu betul.? Berusaha, berdoa juga bertawakkal memohon petunjuk dari Pencipta agar pilihan yang diberikan itu adalah tepat. Namun siapa mampu menolak segala ketentuan yang telah ditetapkan olehNya.

Usaha?
Banyak mana usaha yang kita lakukan? Sudah ke puncak mana yang kau daki? Seluas mana laut yang kau renangi. Cukupkah usaha itu?

Doa?
Doa sentiasa ikhlas. Tanya hati ulangkali. Ikhlas ke berdoa??. Memohon tanpa henti, tanpa jemu. Sedikit pun kau tidak boleh berhenti berdoa. Sedikit pun tidak. Lambat atau cepat itu ketentuan.

Tawakal?
Tawakal?? Siapa tahu tawakkal itu apa? Berserah? Pasrah?  Redha? Yakin?

“Barangsiapa yang tawakal kepada Allah, maka sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Al-Anfal [8]: 49)


Usaha itu perlu.Wajib untuk kita berusaha. Tapi kita manusia selalu mengharapkan sesuatu tanpa usaha. Mengharap bulan jatuh ke riba? Kau goyang kaki duit jatuh dari langit mungkin. Tanpa usaha aku rasa kau takkan dapat dan kejar apa yang kau miliki sekarang.

Kadang bila kita usaha hasil tidak seperti yang dijanjikan dan itu adalah UJIAN, jangan berputus asa, Sedikit pun jangan.

Dalam membuat pilihan untuk pasangan, andai usaha sudah, berdoa sudah, maka yakin dengan ketentuan. Allah tidak berikan apa yang kita mahu tetapi memberi apa yang kita perlu. Dia lebih mengetahui apa yang terbaik dalam hidup kita. Itu kata orang, kalau dah jodoh tak kemana, kalau takdak jodoh, pergi cari jodoh lain. Tak salah pun. Bercinta dari kanak2 sampai dewasa, sehari nak kawin pengantin lari pergi Lombok. Manalah tahu kan .Sebulan lepas tu , dia cari kau balik . Pujuk merayu . Kau terima. Then itu jodoh kau. Kadang2 manusia senang nak bagi peluang kedua tapi tak semua dapat peluang itu. Then thinks before do something.

Kita merancang, Allah tentukan. Bercinta dengan orang lain then kawin dengan orang lain. Cari orang jauh sekali jodoh sebelah rumah. Kita tidak pernah tahu. Jadi yang tengah bercinta tu semoga dia menjadi milik kita yang sah suatu hari nanti. Macam kawan2 saya yang kat bawah ni. Hiks. Tahun ni pun dah ramai kawan2 saya jumpa jodoh.

"Selamat Pengantin Baru "


Ramizah & Farhan

Ikram & Sha

Mustaqim & Pasangan

Hafiz & Aisyah

Hafizah & Pasangan

Atiqah & Pasangan

Ain & Pasangan #eh

Ni gambar wedding this year. Ramai lagi kawan2 yang kawin tahun ni cuma tak jumpa gambar je. Then semoga u oll  berbahagia sampai SYURGA.

p/s: agak2 pakwe aku nak masuk minang aku bila?? KIHKIH

thanks for reading !! do comment and LIKE :)

2 comments:

Thanks | Love You !

Followers