Kipas susah mati

Saturday, February 11, 2012

u can be a doctor


DR and His PATIENT

i am a doctor and you are my patient.seriyesly dulu time hingus aku meleleh tak berhenti umur 4 tahun sampai aku tahu main tulis3 surat pen merah pen biru (standard six), bila cikgu or sesaper jer tanya cita2 aku, for sure aku jawab aku nak jadi doktor.siap dalam buku biodata tulis cita3 nak kena tulis bebanyak cam doktor atau peguam atau arkitek kan.why? sebab time tu aku pikir gaji jadi doktor n kerja yang seangkatannya tu tinggi. aku kan nak kaya cepat. cubalah kau tanya budak2 len. for sure diorang nak jadi seperti apa yg aku nak jadi.gaji besar3, pangkat tinggi3.ada tak bila kau tanya diorang nak jadi cikgu ke, guru besar ke, suri rumah ker tak dak an.sebab yg aku tengok pukul rata kebanyakan parents terap kat fikiran anak3 diorang nanti dah besar jadi doktor, perguam.tak ke tinggi langit benar nak gapai tu.masa tu mana pikir lagi susah senang belajar nak jadi semua tu.yang penting ada cita3 tinggi tu bagus. mak ayah pun rasa bangga bila anak3 diorang ada matlamat nak jadi orang yang berguna kelak.

masa tu aku memang tak pernah tahu bahawa tanggungjawab menjadi seseorang yang berkhidmat untuk masyarakat ni BESAR kata kau.bukan sahaja untuk masyarakat bahkan untuk agama bangsa dan negara.seberat tanggungjawab kau menjadi askar untuk mempertahankan negara.namun takdirnya, aku tidak dipilih untuk menjadi seorang doktor tetapi aku cuma seorang pesakit. aku masih bersyukur kerana jalan yang Allah tetapkan untuk aku itu adalah lebih baik.

yang tercapai cita3 nak jadi doktor tu kan aku nak ucap TAHNIAH! clap clap clap.tak semua manusia terpilih untuk menjadi doktor macam kau. so, jgn nak banyak cekadak cakap bosan apa semua k.dah jadi tu ikhlas kan aje diri untuk menolong masyarakat. kan BAGUS tu!

btw, bila dah jadi seorang pesakit ni , aku mula menjadi seorang pengkritik tetap yang hebat. memang tak pernah faham susah payah kau belajar sampai tahap kau jadi doktor, memang tak pernah faham susah senang kau layan karenah pesakit yang ragam dia kau memang tak nak amik tahu tapi aku sangat faham bila pesakit tu kau layan macam nak tak nak je. kau kan DOKTOR! tak ada siapa paksa kau jadi doktor dulu, tak ada siapa paksa kau berjaya kan.itu atas dasar kehendak dan kemahuan kau sendiri . jadi tak adil bagi aku , kalau kau dah berjaya sampai tahap ini, kau tak ikhlas nak layan pesakit kau. biar penat macam mana pun, kau yang pilih nak jadi doktor. yer memang aku cakap ni atas dasar melihat sebelah pihak je sebab aku bukan doktor.

la ni, aku ada pergi ke klinik untuk medical checkup.klinik waktu3 petang memang aku sangat perasan kesuramannya.sebab tu aku decide nak pergi petang.tak ramai orang.biasalah klinik kerajaan. kebetulan lepas aku daftar bagai terus masuk bilik rawatan. doktor tak ada, yang ada cuma dua orang pembantu pegawai perubatan (MA). aku memerhati keadaan, suram.kebetulan ada lagi seorang peasakit masuk bersama aku. tekanan darah aku di ambil beberapa kali. nak amik tekanan darah pun berjam.ouh patutlah, machine tu rosak. akhirnya MA tu mengambil tekanan darah secara manual. yang aku pelik bagaimana diorang tak perasan yang peralatan kat dalam klinik tu dah tak boleh pakai. diorang ni tak buat report eh?aku masih duduk di bangku sebelah MA tu. MA tu pulak sibuk berborak. kira berjam jugaklah duduk situ.aku nampak MA tu tengah tulis report kat atas kad aku tu tapi apa yang dia tulis tu aku tak pasti. tak faham. selepas menerima segala rawatan aku di sahkan berada dalam keadaan yang sihat. Alhamdulillah. bila pergi ke pharmacy untuk mengambil ubat,aku agak terkejut bila aku dapat satu ubat dalam botol putih besar.katanya itu ubat gastrik. aik bila masa pulak aku ada penyakit gastrik.kata aku tak ada apa3. berjam punya berjam kat klinik tu kau bagi aku ubat gastric and demam je?? yang ni aku tak pasti salah siapa. MA tu ke or ahli pharmacy tu.yerlah bak kata orang doktor itu lebih tahu dari kita ni sebagai pesakit. tapi aku tak pasti kenapa ubat itu yang di beri.aku tak ada sakit2 perut pun.kalau tak tahu apa sakit aku mungkinlah boleh di beri vitamin tapi bukan ubat gastrik.btw Allah lebih mengetahui apa yang ada di dalam hati MA itu.



jadi ubat itu adalah sebahagian stock yang aku tambah dekat rumah. sekian !

Sakit itu adalah nikmat Allah untuk menghapuskan dosa-dosa kecil. Ubat perantara penyembuh penyakit. Dia ada pro & con.


thanks for reading !! do comment and LIKE :)

0 ngomelan berjela:

Post a Comment

Thanks | Love You !

Followers